De APK controlepunten

Zoals u waarschijnlijk al wist is het in Nederland verplicht om uw auto APK te laten keuren voordat u met deze auto de openbare weg op mag. De APK keuring is van belang om de veiligheid van het Nederlandse wegennet te kunnen waarborgen. Bij de controle dienen alle onderdelen van de auto nog in goede staat te zijn. Wanneer een van deze onderdelen na de keuring niet in goede staat blijkt te zijn, wordt de auto afgekeurd. Wanneer de auto is afgekeurd dienen de afgekeurde onderdelen vervangen te worden. Bij de APK keuring zal de keuringsmeester uw auto op de onderstaande punten controleren.

Remmen
De remmen zijn een van de belangrijkste onderdelen in uw auto, deze dienen dan ook in top conditie te zijn. Wanneer de remmen mankementen vertonen zal de auto worden afgekeurd.

Wielophanging
De wielophanging is een constructie waarmee de wielen aan uw auto zijn verbonden. Ook deze constructie dient nog in goede staat zijn en mag geen breuken en/of verdraaiingen vertonen.

Schokdempers
De schokdempers zorgen ervoor dat de krachten die op de auto worden uitgeoefend via de banden zoveel mogelijk worden gedempt. De schokdempers mogen geen vermoeiingsbreuken vertonen en moeten nog voldoende kunnen 'dempen'.

Banden
Wanneer u veel rijdt, zullen uw banden veel sneller slijten. De profieldiepte van de band is van groot belang voor uw veiligheid, en moet dan ook aan de wettelijke eisen voldoen.

Stuurinrichting
De stuurinrichting zorgt ervoor dat u uw auto kunt besturen, en de banden de positie aannemen die u wilt. Deze constructie moet dan ook optimaal reageren en mag niet stroef verlopen en/of mankementen vertonen.

Verlichting
Iedere auto in Nederland moet voorzien zijn van goede verlichting. Zo zijn de koplampen, achterlampen en het remlicht verplicht in Nederland. De lampen moeten nog in goede conditie zijn, en moeten een wettelijk vastgestelde hoeveelheid licht uitstralen.

Carrosserie
De carrosserie is simpel gezegd het frame van uw auto. De carrosserie wil zeggen, de auto zonder losse onderdelen de motor, wielen en het interieur. De carrosserie mag geen vermoeiingsbreuken of andere mankementen vertonen.

Uitlaatgassen
In Nederland zijn er vele milieuregels, deze regels gelden dan ook voor motorvoertuigen. Uw auto mag hooguit een wettelijk vastgestelde CO2 uitstoot bevatten, wanneer deze uitstoot hoger is dan wettelijk toegestaan, wordt uw auto dan ook direct afgekeurd.

Chassisnummer
Alle voertuigen die in Nederland gebruik maken van de openbare weg, moeten over een zogeheten 'chassisnummer' beschikken. Dit is een uniek nummer welke gekoppeld is aan het kenteken van de auto. Dit nummer moet kloppen en goed leesbaar zijn op het frame van de auto.

Roetmeting
Voor alle auto's in Nederland geldt dat deze een maximum toegestane roet uitstoot mogen hebben. Dit is een korte meting welke door de garage wordt uitgevoerd als de motor draait, wanneer de uitstoot hoger is dan toegestaan, wordt uw auto afgekeurd voor de APK.

Viergasmeting
Voor alle auto's in Nederland met bouwjaar 1993 of later geldt dat deze moeten voldoen aan de wettelijk vastgestelde uitstoot percentages. Wanneer de uitstoot te hoog is, is meestal de katalysator defect welke alle schadelijke stoffen filtert.

Kilometerstand
Sinds 1999 is het in Nederland verplicht bij elke APK keuring de kilometerstand te noteren. Deze regeling is speciaal gemaakt om fraude bij de verkoop van tweedehands auto's te voorkomen. De geregistreerde kilometerstand wordt doorgegeven aan NAP (Stichting Nationale Auto Pas).

Mocht uw auto aan alle bovenstaande punten voldoen, dan kunt u uw auto altijd dezelfde dag nog ophalen uit de garage. Wanneer uw auto APK is afgekeurd, zal de garage u dit laten weten. Vervolgens worden alle gebreken aan de auto gerepareerd, en kunt u uw weer auto ophalen!